Sponser verdens første autonome passasjerferge
Snart kan du bli fraktet av en førerløs båt over kanalen i Trondheim. Og overflate produktene på den lille passasjerfergen er levert av Mal Proff.
– Dette er en verdensnyhet, og vi er glade for å få være med i prosessen, sier Steffen Stokke, salgsrepresentant for Mal Proff i Trondheim.
Det var via Egil Eide, førsteamanuensis ved institutt for elektroniske systemer ved NTNU, at Stokke kom borti det spennende båtprosjektet i 2019.
– I utgangspunktet ønsket de maling til noe helt annet, men som de selgerne vi er så spør vi jo også om andre prosjekter. De så at vi hadde god kompetanse på overflatebehandling og vi hadde veldig lyst til å være med på denne prosessen, så det var en god match, sier han.
Førerløst over kanalen
Det er NTNU som står bak forskningen og byggingen av den elektriske båten, som er produsert i aluminium og vil romme opp mot 12 passasjerer. Når den ubemannede båten settes i drift høsten 2022 skal den frakte gående og syklende de om lag hundre meterne over kanalen, fra Ravnkloa til Vestre kanalkai i Trondheim.
– For Trondheim som teknologihovedstad er det viktig å være først i verden med denne båten. Og byens befolkning vil også nytte godt av dette prosjektet. Autonome båter er helt i startgropa, men når det oppskaleres kan vi forvente oss fraktebåter og større skip som også kan dra nytte av teknologien, sier Stokke.
Les også: Nå er alle Mal Proff butikkene miljøsertifisert
Valgte kvalitetsprodukter
Mal Proff har sponset alle overflateprodukter til båten samt den tekniske oppfølgingen i etterkant.
– Vi har vært med under forbehandlingen og stilte med demo utstyr fra Graco med ny teknologi innen sandblåsing. Det ble utført sandblåsing sammen med vann, som reduserer støv med opptil 93 prosent, forteller Stokke.
Han utførte selv jobben og holdt et lite kurs og viste frem sandblåsemaskinen EcoQuip EQp til kunder som møtte opp.
– Vi valgte også ut maling og hadde teknisk oppfølging i etterkant, så vi har medvirket til hele overflatebehandlingsprosessen, sier Stokke, og legger til at det ble valgt kvalitetsprodukter hele veien, og de tok med i beregningen at båten skal gå i brakkvann, ved utløpet av en elv, for dette påvirker valg av bunnstoff til båten.
– Det ble valgt en Penguard Primer, som er en god primer som sitter godt til aluminium, og Hardtop XP, en polyuretan med god glansholdbarhet og som er godkjent i green building standards og oppfyller krav innen helse og miljø. På skroget ble det valgt antifoulingen Seaforce 90, som regnes som den beste antifoulingen basert på selvpolerende egenskaper, forteller han.
Stokke var en av få som var med da den autonome båten ble prøvekjørt for første gang.
– Det var veldig gøy. Den ble fjernstyrt fra Egersund Marine Technologies, og vi som var ombord stod klare til å trykke på nødstoppet, sånn i tilfelle. Men alt fungerte som det skulle, forteller han.
På bildet: Under montering og prøvekjøring med Egil Eide.
Sponsortradisjoner
Mal Proff sponset også fergen Holger Stjern i 2020, som var en av de første båtene i Trondheim laget for å frakte personer og biler mellom Skansen og Vanvikan. Båten ble bygget på Ørens Mekaniske Verksted i Trondheim i 1958. Etter flere år i utlandet kom Holger Stjern tilbake til Trondheim i 2020 og et team fra Mal Proff stod klare med kompetanse og interesse for å få fergen tilbake til i stand.
– Vi har vært med å sponse en av de første båtene i Trondheim som fraktet passasjerer og biler, og nå den første autonome båten i Trondheim og verden. Det er stort, sier han.
Nå venter Stokke på klarsignal for at båten skal settes i drift. Og Mal Proff er invitert til den offisielle åpningen.
– Det gleder vi oss til!
På bildet: Mal Proff Trondheim er stolt sponsor av overflateprodukter til dette prosjektet.
Les om flere spennende prosjekter i siste utgave av Proffmagasinet her.